POP MÜZİKTE YENİ BİR İSİM

29 Mayıs 1976’da Çapa’da doğup büyüyen ve hayatı boyunca kendini müziğe adayan Gülşen, İstanbul Teknik Üniversitesi’ndeki konservatuar eğitimini yarıda bırakıp sahne aldığı barlarda keşfedilerek, Türk pop müziğinin adını duyuran kadın sanatçılarından biri olarak hayatımıza girdi.

Son zamanlarda sıklıkla gündemde olan Gülşen, popülerliğini 2000’lerde yakalayarak gerek söz yazarlığı gerekse seslendirdiği şarkıları ile popülerliğini sürdürmüş, aynı zamanda temsil ettiği şeylerle de dikkatleri hep üzerinde tutmuştur.

Peki Gülşen’in müziğinin, Türk pop müziğinin 2000’li yıllarında temsil ettiği şeyler nelerdir?
Kadın gözünden aşk, kadının öznesi olduğu cinsellik, kadının yaşadığı acı ve kadın söylemiyle ihtiras bu temsillerden birkaçıdır. Gülşen, kısaca, hissettiği ve yaşadıklarıyla bir bütün olarak kadın olmanın temsili ile kendini var etti.

1996-2000 YILLARI GÜLŞEN FIRTINASI

1996 yılında ilk albümü olan Be Adam ile ses getiren Gülşen’in, albümde yer alan parçalarından “Gel Çarem” adlı şarkısında geçen şu dörtlüğe bir göz atalım;

“Hisset beni teninde
Dayan yüreğim sensizliğe
Haykırırım sana, aşkına kana kana
İsyanım sana, yalnızlığa”

Aşk, şehvet, özlem ve isyanı bir arada hissettiren bu dörtlüğün bestesi ve okunması görevini üstlenen Gülşen’in, bunların hepsini dinleyiciye hissettirmesi ise temsil ettiği kadınlığın dışavurumu olarak kendine yer edinmiş diyebiliriz.

2004-2006 yıllarına geldiğimizde popülerliğinin artması ile iddialı klipler ve şarkılarıyla gündemde kendinden sıklıkla söz ettiren Gülşen’in Atatürk’ün “Yurtta sulh, cihanda sulh” sözlerinden esinlenerek yazdığı “Yurtta Aşk Cihanda Aşk” şarkısı hem o yılların hem de günümüzün en çok çalınan, dinlenen ve dillere takılan şarkısı oldu demek oldukça yerinde olacaktır.

“Elimi de kolumu da bağla hadi
Bir odaya bir ömür hapset hadi
Becerebilirsen zapt et hadi
Yangınım çok büyük of”

Pop müzik dahilinde feminist duruşun kendini yerel toplumda sıklıkla gösteremediği 2000’li yıllarda Gülşen’in şarkılarında, erkek egemen duruşun aksine tamamen kendisi olmak ve bunu aşık bir kadın olarak yapmak arasındaki çelişkisini seslendirdiğini görüyoruz.

“Hükmen Mağlup” şarkısında bu çelişkinin ortaya çıktığını şu dörtlükte çok net gösteriyor bize Gülşen.

“Hükmen mağlup başladı bizde aşk
Yıktı kalın duvarları
Çok mahcup oldum gururuma
Kendim çağırdım belaları”

Günümüze yaklaştıkça şarkılarındaki o hüzün dolu kadının daha özgüvenli ve gündemdeki pop müzik tanımına ayak uyduran bir kadın olması yeniliğin şarkıları üzerindeki etkisine dem vurmakta.

2013’den günümüze kadar yer alan şarkılarından Yatcaz Kalkcaz Ordayım, Bangır Bangır(aynı zamanda yer aldığı albümün adı), Murat Boz’la düeti olan İltimas ve Edis ile olan Nirvana şarkıları bu durumun örneklerinden birkaçı.

Türk pop müziğinin kadın sanatçıları arasından kendine sağlam bir yer edinen Gülşen’in son şarkısı ise farklı bir tarz ile gündemde yerini aldı. Türkçe söz yazarlığı yanı sıra İngilizce kelimeler ile ekleme yaptığı “Lolipop” şarkısı 2022 yılının içindeki yeni nesil pop müziğinin de en iyi temsillerinden biri.

“Aşkımla ölçülemez hiçbir money
Oh mommy, so yummy
Aslında gitsek ya biz daha ileri
Daha ileri, az daha ileri”

Bu içeriğin her türlü sorumluluğu ve hakları, yazar(lar)ına aittir.
Bu içerik, Temsil.org editör ekibinin ve bu sitedeki diğer içerik üreticilerinin görüşlerini yansıtmaz.